wejdź na www.metanoja.pl

DIETA

 Z wiekiem spowalnia się przemiana materii, zmniejsza masa mięśniowa, występują zmiany hormonalne. Aby zachować zdrowie i dłużej cieszyć się sprawnością, powinno się dostosować dietę do nowych potrzeb organizmu i do różnych dolegliwości, które zwykle zaczynają się pojawiać w dojrzałym wieku. Odpowiednia dieta jest podstawą profilaktyki chorób kładu pokarmowego, układu krążenia, miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy. Dieta ma olbrzymie znaczenie w różnych stanach chorobowych. Choroby będące wynikiem pewnych nieprawidłowości metabolicznych, jak miażdżyca, cukrzyca, nawet dna, czyli artretyzm, wymagają ograniczenia w diecie produktów, które pogarszają przebieg choroby. Na przykład cukrzyca wymaga ścisłego limitowania spożywanych kalorii, zwłaszcza dostarczanych przez produkty bogatocukrowe. W artretyzmie natomiast należy unikać tych produktów, które zawierają sporo kwasu szczawiowego i moczowego (szpinak, rabarbar, szczaw, kawa). Nieznajomość zasad racjonalnego żywienia jest dla ludzi starszych szczególnie niebezpieczna, gdyż nieodpowiednie pożywienie doprowadza do ujawnienia się różnych chorób, pogarsza stan i rokowania w już istniejących dolegliwościach. Szczególnie szkodliwy jest pogląd, iż dla człowieka w starszym wieku najodpowiedniejsze są kleiki i papki kaszowo-mleczne, gdyż normalnie przygotowane i urozmaicone pożywienie złożone z różnorodnych produktów spożywczych może mu zaszkodzić jako ciężkostrawne. Jak pisze prof. Eliza Lamer-Zarawska, takie podejście do kwestii żywienia szybko doprowadza do pogłębienia i tak już częstych w organizmie starszych ludzi niedoborów pokarmowych, zawsze niebezpiecznych dla zdrowia, zwłaszcza gdy utrzymują się przez dłuższy czas. Trzeba zatem zwracać uwagę na to, co mamy na talerzu. To, co wybieramy, jak przyrządzamy i w jaki sposób jemy, ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Naprawdę warto otworzyć się na kulinarne wyzwania, a nowy sposób odżywiania potraktować jako jedną ze zmian stylu życia.

Co i jak jeść, by dobrze się czuć w zaawansowanym wieku? Z czasem spowalnia się przemiana materii, zmniejsza masa mięśniowa, następują zmiany hormonalne. Odpowiednie jedzenie może nas dłużej utrzymywać w dobrej formie.

Książka jest podzielona na dwie części. W pierwszej omówione są podstawowe zasady żywieniowe pozwalające uniknąć problemów pokarmowych. W drugiej autorka prezentuje smakowite przepisy na potrawy dla starszych osób, które nie są poważnie i przewlekle chore.

Zdrowe gotowanie. Książka kucharska na drugą połowę życia.  

 

 

 

 

ODBIERZ PREZENTY>>>

 

 

 

Reklamy

Skomentuj artykuł! Dziękuję!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Chmurka tagów

%d blogerów lubi to: